En vecka i solen


Skulle det ha varit. Nu hade jag inte riktigt så tur med vädret, men det var mestadels fint, även om det kom en regnskur och/eller storm då och då. :)

Mina föräldrar har nollat och bestämde sig för att fira detta med 3 veckor i Turkiet, närmare bestämt en liten stad (by?) vid namn Turgutreis, beläget i sydvästra Turkiet på Bodrum-halvön. Själva staden Bodrum sägs vara Turkiets Saint Tropez, men i lilla Turgutreis var det lugnt och skönt. Säsongen hade inte heller kommit igång riktigt, så det var inte så mycket turister som jag kan tänka mig att där är senare i sommar. Skönt - om ni frågar mig.

Veckan bestod mestadels av slappande och hängande med päronen. Eftersom vi sen snart 10 år tillbaka bor 65 mil isär, händer det inte så ofta att vi ses så här mycket, eller så lugnt för den delen. Med en sambo, två systrar, två svågrar och fyra syskonbarn, är det sällan lugnt och tyst. :)

Så mamma, pappa och jag har läst böcker, spelat spel och ätit god mat. Och skrattat. :) När min mamma och jag är på rätt humör kan vi skratta så att vi nästan kissar på oss, underbart! Trots att det skiljer så många år, kan vi faktist ha lika trevligt som jag har med en riktigt bra tjejkompis - det ni! Och farsgubben går självklart inte av för hackor han heller. <3

Självklart tog jag måååååånga bilder, och jag kan ju inte visa alla här, men här kommer ett urval. :) Enjoy!


Det var någon som gärna ville följa med när jag packade. :)


Födelsedagsgrisarna!


Hotellet där vi bodde.


Utsikten från balkongen.


Pelargonerna var något större än de jag har på min balkong...


Hortensiorna också.


Första kvällen tog vi en öl på ett mysigt ställe precis vid stranden och jag avnjöt min första turkiska öl.

I hela Turgutreis springer det en massa lösa hundar och katter, som på så många andra semesterställen i Europa. Skillnaden här var att alla tillhörde någon, det är så de har sina husdjur. Jobbar man på restaurang så har man hunden eller katten med sig om dagarna. Och alla var så extremt tillgivna och keliga. Jag vet inte hur många djur jag matat, klappat och kelat med under den här veckan.



Om man slutade klappa, kom tassen upp för att påminna - här är jag!

I staden fanns självklart också en stor och fin moské, som flertalet gånger om dagen, ropade ut böner. Mysigt, tycker jag. Och vacker var moskén!



En dag var det marknad i staden, och dit begav vi oss självklart för att kika lite. Inte så mycket för att köpa nåt, men det är alltid härlig stämning på en marknad.



Och en annan dag tog vi en promenad till de mer genuina kvarteren och hittade en underbar kryddbutik.

Vi passade också på att ta en kopp turkiskt te på en liten bykrog, innan vi fortsatte vår promenad.


Vi hittade en liten fin gränd, med den största änglatrumpet jag sett! Ni kanske vet att min kära pappa odlar dessa hemma i Höllviken och de är alltid helt magnifika. Men här blev han slagen. Med råge.


Vi såg även det här huset, inklätt i en fantastisk bouganvilla, tänk om vi kunde odla på det här sättet i Sverige! Vilken blomsterprakt!





Är de inte ljuvliga?


Päron på promenad.


Den här lilla krabaten lade sig på rygg mot pappas stol, för att han skulle kunna komma åt att klappa på magen.



Ja, jag är djurtokig. Det är nyheter även för mig, som egentligen inte gillar hundar. Eller ens katter så värst mycket. Förutom min egen då, och några till som jag kan räkna på mina fingrar.


Självklart passade vi på att bada, när det var fint väder. Underbart vatten, man kunde legat i hur länge som helst!


På många ställen satt det gubbar och spelade olika spel och drack te. Kändes så typiskt på något vis.



Finaste mamma vid marinan som för övrigt är Europas största, med över 600 båtar!


Och bästaste pappa, på gott humör!


Vi gick förbi denne lille glade gubbe, som satt och gjorde sandaler.




Jag fick syn på denna fantastiska entré och var tvungen att ta en bild. När jag kom lite närmre såg jag något ganska lustigt. Ser ni vad jag ser?





Vänta nu, åkte jag till LA eller Turgutreis?


Och den här bilden får avsluta det här inlägget. Nu har jag varit hemma en vecka och den där ölen känns rätt avlägsen, med regnet smattrande mot rutan och termometern på 12 grader. Var tog sommaren vägen?

Efter jobbet idag blir jag hämtad av Peter, vi ska nämligen ge oss av till Dalarna och Siljan. Peter och grabbarna ska köra Siljan runt imorgon och då bestämde vi oss för att göra en helg av det. Istället för att han åker upp, tävlar, och jag stannar hemma, så har vi nu bokat rum på ett supermysigt hotell i underbara Tällberg (där vi var för två somrar sen) och ska se till att få ut lite kvalitetstid. Vem vet, kanske blir en liten loppisrunda på vägen hem... :)

Ha en underbar helg alla!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jessica:

Ni ser verkligen ut att ha haft en underbar resa! O ni slapp va helt utan Sverige (Ikea) oxå, skönt! Hoppas ni får en härlig helg o jag håller extra tummar för en loppisresa hem! Tusen kramar!

2:a kommentar, skriven , av Viveka på Humlebacken:

Så gött!! Fina bilder, framför allt den på mosken!

3:e kommentar, skriven , av Mamma:

Åh, vilka härliga bilder, lilla P! Man får nästan "hemlängtan"...

Och så gulligt du ha skrivit!

Det var såå kul att du kom!

Massor av kramar/M

Kommentera inlägget här :