Italy baby!

Äntligen är vi här. Italien. Vad jag älskar detta land.

Vi började vår resa från Stockholm redan i torsdags, tog oss till Skåne där vi spenderade en kväll med min familj och njöt av min pappas perfekta pappersgrillade kyckling. På fredagsmorgonen tog vi färjan från Trelleborg till Sassnitz och bilade sen till Berlin där vi spenderade helgen. Visst var det en trevlig stad, men inget speciellt, tyckte vi. Sen igår körde vi ombord bilen på autozug, det tåg som sedan tagit oss hit, till Italien.

Vi ankom till Alessandria i förmiddags och har sedan kört till Mirano, en liten by precis utanför Venedig. Här hittade vi ett underbart och ganska litet hotell, familjeägt och mysigt. Trots att vi inte kom fram förrän vid 17-tiden, har vi nu spenderat ca två timmar i varsin solstol, läsandes böcker. Det enda avbrottet har varit ett och annat dopp i poolen.

Livet kunde vara värre.

Snart avfärd

Ja, nu bär det snart av mot sydligare breddgrader. Imorgon kör vi till Skåne och spenderar en kväll och natt med familjen för att tidigt på fredag morgon ta båten från Trelleborg till Sassnitz i Tyskland. Väl där fortsätter vi färden (i vår bil som vi har med oss) mot Berlin, och räknar med att vara framme nån gång på em/kväll. Sen spenderar vi två nätter där och utforskar staden, jag har inte varit där sen jag var 20, så det ska bli riktigt kul!

På söndag kör vi sedan ombord bilen på Autozug, ett tåg som har vagnar där man kan köra upp sin bil. Sen spenderar man själv färden i en hytt, i restaurangvagnen och njuter av utsikten, för att sedan krypa till kojs och vakna i Italien!

Vi åker till Alessandria i norra Italien och ska sedan bila runt i en vecka. Första dagarna blir bland annat en tur till Venedig och en tur till vackra Gardasjön, innan vi avslutar veckan med tre nätter på vingården i Novello.

Och vädret ser ut att bli kalas!

Längtar!!

Caviar nails

Det här härliga nagellacket har jag precis klickat hem från Nelly.com. Caviar Manicure från Ciaté är ett kit är ett kit med ett färgat nagellack och ett med pärlor. Det färgade lacket ger en grundfärg på nageln och pärlorna skapar en 3d-effekt. Sk bli spännande att se hur detta blir!

Sommarstugedrömmar

Så här på sommaren blir alltid längtan efter ett eget sommarställe starkare. En oas från storstaden där man kan vila själen.

När jag och P träffades hade han nog inte haft en tanke på att skaffa ett ställe, men nu när vi är lite äldre och hälsar på kompisar på deras ställen blir till och med han avis och längtar efter en egen sommaroas.

Vi har kikat på en del ställen, både tomter och stugor och nu har vi faktiskt bokat visning av en stuga på Ingarö här i Stockholm. 25 minuter hemifrån, 200 meter till stranden - kan det bli bättre?

Än så länge är det bara drömmar, men vi får se hur vi känner efter visningen av vad vi tror kommer visa sig vara en riktig sommarpärla. Imorgon ska vi hit.

Håll tummarna!

Eames

Snart kommer våra efterlängtade Eames-stolar! Enligt leverantören ska gungstolen komma den här veckan och de två svarta, nästa. Längtar!!

Spackeldags!

Idag har jag betat av många saker på Att-göra-listan!

Bland annat har jag lyckats spackla hela köket!

Nästa steg blir att slipa och sen måla vitt, så att det inte syns igenom sen när den vita glasskivan kommer.

Skärgårdslugn

Ni som varit i skärgården vet vilket lugn som infinner sig i kroppen när man är där, visst är det underbart!?

I helgen blev vi inbjudna till en av Peters, och numera även min, kompis - Jens, som har sommarställe på Ornö i Stockholms skärgård. Det är ett sånt där ställe som vi andra bara kan drömma om att ha. Gått i arv i generationer.

Tomten är gigantisk och på den finns inte mindre än fyra boningshus och ett av dem är Jens och hans brors, de andra tillhör föräldrar, mostrar och kusiner. Ett riktigt familjeställe med andra ord. Som om det inte var nog är det självklart även sjötomt, och de har egen brygga. Alltså stället är så ljuvligt att man blir lugn och lycklig i hela själen av att vara där. (Och ganska avis...)

Vi åkte iaf ut i lördags och stannade till igår, söndag och njöt av egenfångad och hemrökt flundra, vin på altanen, fantastiska människors sällskap och en solnedgång överStockholms skärgård. Kan det bli bättre? Ja, det kan det faktiskt!

Dagen efter vaknade vi till strålande solsken och vi åt en mysig frukost i solen och Peter tog årets första dopp.

En riktigt bra helg helt enkelt. Vi längtar redan efter att åka tillbaka.