Hatthylla och hosta


Här har det varit tyst ett tag. Dels för att P varit sjuk med världens hosta och feber så arbetet har stannat av lite, men också för att det har varit väldigt mycket jobb för mig den senaste veckan. Men! Jag har hunnit med att börja på hatthyllan!

Vi började på den tillsammans i förra veckan och måttade ut på mdf-skivan hur vi ville ha den och sågade till den.





Då blev den såhär.

Vi valde att göra en hatthylla själva, dels eftersom vi visst precis hur vi ville att den skulle se ut, men också för att vi vill ha den extra lång, det vill säga 140 cm. Klinkerbiten av golvet går så långt in i lägenheten och vi tyckte att det var lika bra att utnyttja hela det utrymmet. Lika lång kommer skohyllan som vi ska bygga härnäst att bli - underbart!

Sen P blev sjuk har jag kämpat på med målande och slipande och borrande. Eftersom vi måste ha hål för konsolerna som ska hålla hyllan på plats så tänkte vi att det snyggaste blir om vi borrar försänkta hål så att vi kan skruva i skruvarna och spackla igen hålen efteråt.

I morse målade jag näst sista lagret och ikväll när det torkat ska jag vända den och måla sista.


Så här ser den ut nu.

Sen är tanken att vi i undersidan av skivan ska skruva fast så kallade ankarkrokar. Dessa har vi dock inte införskaffat ännu... Vi såg så himla fina såna krokar på en loppis/antik- kuriosabutik vi var på förrförra sommaren och har inte lyckats hitta några andra som lever upp till dem än. Affären öppnar igen efter påsk, så då ska vi ta en liten tur dit och se om de har såna fortfarande. Vi vill helst ha gamla, begagnade krokar, så det blir lite karaktär.

Har de inga så finns ett mycket bra alternativ på (återigen) Byggfabriken. Så här ser de ut.


Nästa projekt efter detta blir alltså skohyllan, jag visar mer om det senare.

Annars håller vi också på att sätta in spotar i inre hallen, mellan toaletterna. Igår började P känna sig bättre så han passade på att spackla taket där jag tidigare borrat hål för spotarna.



Det ser lite rörigt ut, men det största hålet är ett titthål som vi behövde göra för att se hur elen gick där uppe och det som de svarta sladdarna kommer ut igenom är hålet som satt där från början. Spotarna ska alltså sitta i de tre, lika stora hålen som är på rad. Fortsättning följer.

Sen måste jag ju uppdatera er på mina sådder som bara gror och gror, det är så underbart att se!


En tomatplanta har infiltrerat sig bland chiliplantorna...


Blir nog härliga tomater av det här så småningom. Det är både röda och gula cocktailtomater som väntas.

När jag gick in i gästrummet hittade jag Cosmos på hennes nya favoritplats, vi får nog döpa om det här rummet till Cosmos rum. :)


Aaaaah, är inte det här min säng?

På återseende, ha en underbar torsdag - imorgon är det fredag och då ska vi ha supertrevliga gäster! Ser såå mycket fram emot det!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jessica:

Yeeey! Nya bilder, me love!

Kommer nog bli ursnyggt i hallen, inte helt otippat ;)

har ni kollat tradera efter krokar, har själv hittat massor av just gamla krokar till en spottstyve =D

förstår att cosmos trivs. puss

2:a kommentar, skriven , av Mamma:

Det är ju nästan som ett "Äntligen hemma"-program!

Så duktig du är!

Krokarna på Byggfabriken är ju jättesnygga!

Och som det växer i dina sådder!

Vi hörs, kram, Monica

3:e kommentar, skriven , av Viveka på Humlebacken:

Så fint ni gör det, ser fram emot att se det.. ett besök i sthlm kanske det får bli i sommar..

puss

Kommentera inlägget här :