Etapp 3 - Gardasjön


Från Venedig tog vi oss till Gardasjön, en fantastisk biltur i det vackra italienska landskapet. Vädret var perfekt, strålande sol och och stekhett. Målet var att ta oss till staden som ligger vid den norra änden av denna fantastiskt vackra sjö, Riva del Garda.

Väl framme och incheckade på hotellet tog vi oss ner till hamnen och satte oss på ett mysigt fik och åt lunch.

Jag promenerar i hamnen.

När vi var mätta och belåtna tog vi en promenad längs sjön, där är så otroligt vackert att det inte går att beskriva med ord, och knappt med bilder heller, men jag gör ett försök. Denna isblå sjö kantas av höga berg och färgerna från vattnet, gräset, bergen och träden blir en fantastisk färgpalett i naturen.

Jag lyckades fånga min snygga karl på bild när han stod och pratade telefon.

Under vår promenad gick vi förbi seglarklubben i staden och såg att där verkade ligga en mysig restaurang, så när vi skulle ut och äta på kvällen begav vi oss dit. Det var ett fantastiskt ställe, alla bord är utomhus, på kajen precis vid båtarna. Hamnen var rund så hela kajen gick som en halvcirkel runt båtarna.

Svårt att fånga på bild som sagt, men ni kanske kan få en liten idé om hur fint där var. Det var en underbar kväll!

Dagen efter skulle vi resa vidare mot en lite mindre känd stad, på västkusten av sjön - Saló. Men innan vi begav oss var vi ju tvungna att bada i sjön. Och det var skööööönt!

Saló visade sig vara ett riktigt höjdarställe. Nästan bara italienare och väldigt vackert.

Vi lyckades hitta ett mysigt hotell precis vid vattnet och fick ett jättefint hörnrum med två balkonger.

Det var så varmt och skönt att jag inte ens behövde en kofta med mig på kvällen när vi gick ut och åt.

Dagen efter var det dags att bege sig mot vår älskade vingård i Novello, Piemonte. Men vi hade inte bråttom, så vi körde massa småvägar och svängde in på varenda vingård vi hittade. Vissa var stängda, men ibland hade man tur och hittade riktiga pärlor. Som det här stället där vi shoppade en hel del, fast bara goda oljor, pesto och grejer.



Jag var nöjd. :)

Fortsättning från vingården följer, det blir fjärde och sista etappen från vår Europa-tripp. Hope you're enjoying it!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mamma:

Det ser verkligen vackert ut vid Gardasjön, och var det ännu vackrare i verkligheten, så förstår jag att du är imponerad!
Det är jätteroligt att få "följa med" på er resa!
Kram/M

Kommentera inlägget här :