Spotarna är på plats


Oj, vad vi har jobbat på bra den här helgen! Efter ett tags stiljtje så är det riktigt skönt att fått bocka av några grejer på vår låååånga ToDo-list.

I går morse vaknade vi till riktigt ruskigt aprilväder, när jag tittade ut genom sovrumsfönstret såg jag det här.



Och när jag gick ut av köket fick jag denna underbara morgonview.



Inte mycket väder att vara ute i med andra ord, så efter frukost började vi direkt med att slipa till det spacklade taket och spackla omgång två. Jag fixade även till det sista på väggarna så att vi ska kunna måla det och få dit de sista liststumparna. Varför blir det alltid så, att det är några lister som tar sjukt lång tid att få upp?


Man blir dammig när man slipar tak...

Sen började vi arbetet med det som ska bli vår skohylla. Eftersom vi inte vill skruva ihop den med vanlig skruv som vi sen skulle behöva spackla igen och dona med så borrar vi istället hål och pluggar med träplugg. Det tar ganska lång tid.





För att få ihop hyllan var det många delar som skulle mätas ut och sågas till, märkas upp och borras hål i. Vi mätte och sågade, sågade och mätte.

Eftersom sidorna av möbeln ska vara hela så ville jag mjuka upp det hela lite, med att såga ur en halvmåne på vardera sida.



Så här såg hyllan ut när alla delar var utsågade och vi provmonterade hyllan, den ligger alltså ner på den här bilden. De stora facken har jag tänkt ska vara till stövlar och portföljer. Tror det kommer bli superfint!



När alla delat var uppsågade tog P tag i taket och målade det, medan jag körde på en blandning av trälim och vatten på alla tillsågade delar (för att mdf:en inte ska suga för mycket färg sen).

När taket var målat första varvet och alla bitar "limmade" kände jag att jag behövde komma iväg och röra lite på mig, så jag gick ner på gymmet och avverkade 45 minuter på löpbandet och 20 min styrka. Skönt!

P passade också på att ta sig en löprunda och när vi kom upp igen var det lagom dags att köra varv två med takfärg och varv ett med grundfärg på hyllbitarna.

Sen blev det take out och lite tv, men vi var båda så trötta att när klockan var 23 så hade vi båda två svårt att hålla ögonen öppna. Så vi ploppade i spotarna i taket och gick och la oss.

Så här blev det.



Det börjar likna nåt.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mamma:

Brrr, vilket vårväder! Hoppas att snön försvinner snabbt!

Men oj, vad ni är duktiga! Det blir ju jättefint och så noggrannt gjort, allt ni gör! Där slår ni nog både "Äntligen hemma" och "Bygglov"!

Det ska bli spännande att se skohyllan på plats!

Kram/M

Kommentera inlägget här :