Efterlängtad kompistid!


De senaste (nästan) 10 åren, har Ingela bott utomlands. Under de åren tror jag inte att vi har umgått på tu man hand många minuter... Så att bara få vara med henne, själv, är riktigt, riktigt efterlängtat och underbart! Och det bästa av allt är att vi båda upptäcker, att vi är precis lika bra kompisar idag, som för 16 år sen, när vi lärde känna varandra. Det är verkligen härligt med tjejkompisar!

Min andra dag i Seuol, spenderade jag hemma hos Ingela, eftersom jag var tvungen att jobba hela dagen. Kändes lite märkligt att sitta här, på 36e våningen i centrala Seoul och jobba för ICA. :) Men det coola är ju att det funkar!

På kvällen gjorde vi en favorit i repris från förra gången jag var här, vi gick till ett Korean barbeque-ställe! Samma ställe som P, jag och Ingela gick på sist när vi var här. Det är såååå najs! Koeran barbeque är lite som en koreansk variant av tacos, nästan. Man sitter vid ett bord med en grill i mitten, man får in en massa goda tillbehör och sedan beställer man den sortens kött man vill ha - i vårt fall biff. Sen grillar man där i mitten av bordet, tar ett salladsblad eller ett löv (kommer inte ihåg vilken sorts löv det är just nu) och så lägger man en köttbit och de tillbehör man vill ha i lövet/bladet, viker ihop och äter. Slurp! Den här gången mötte vi upp en av Ingelas kollegor Daniel och hans pojkvän Angel. Daniel är korean men uppväxt i Australien och Angel är från Mexiko, men uppväxt i USA. Men de bor här i Korea båda två nu.


Angel och Daniel (Ingela har en ny kamera med massa roliga filterinställningar, därav det svartvita)


BFF:s

Jag inser nu att jag missade att ta bild av hur maten såg ut, men ni får väl tänka er. :)

När vi ätit klart gick vi en sväng i området som heter Hongdae och hamnade efter ett tag på ett litet hak där vi tog en öl och snackade lite skit. Sen blev det faktiskt hemgång, alla var ganska trötta efter en lång arbetsvecka och jag var fortfarande ganska jetlagad.

I lördags var Ingela ledig, så då bestämde vi oss för att börja dagen med brunch! Underbart att bara få sitta och snacka och äta och dricka kaffe. Den här gången åkte vi till de kvarteren som nog blev mina och P:s favoritkvarter under vår resa hit förra året. Tyvärr minns jag inte nu vad området heter, men det kallas för gamla stan. Det är verkligen mysiga små gränder med kaféer, små independent butiker och en allmänt skön stämning. Så efter brunchen promenerade vi sakta där igenom och kikade lite i butiker och hade det allmänt mysigt.


Ingela på brunchstället




Gränd i gamla stan.


Ingela hittade en ny kille!


Det här nudelstället åt jag och P på förra året - kommer du ihåg älskling?

Det pågår just nu en lantern festival här i Seoul och i floden har det ställts en massa stora (och faktiskt ganska konstiga) figurer, som tänds på kvällen. Vi gick förbi på dagtid och då såg det ut så här.





Vi fortsatte vår promenad genom gamla stan och ner till Myeong Dong, som är en annan central stadsdel i Seoul och också den som Ingela jobbar mest i. Där är det bra shopping (H&M ligger ju där! ;)) och högt tempo.

På alla gator står det folk och säljer olika "delikatesser". Här har vi en favorit från förra gången - kokta getingar.


Alltså dessa babies luktar så illa att man bara måste andas med munnen när man går förbi dem. Och de luktar inte så lite heller, man får gå med halvöppen mun i flera kvarter för att komma undan. Men det är en sak jag tänkt på överlag i det här landet, det luktar alltid nånting. Var du än är, så är där en doft (utomhus då förstås). Det luktar antingen väldigt gott, eller riktigt, riktigt illa.


Dessa luktar faktiskt väldigt gott, och innehåller inte fisk som vi trodde P, utan är som en söt kaka. I fiskform.





Det här luktar (och är tydligen, jag har inte provat än) också väldigt gott. Det är nån slags deg/smet, som de lägger nåt pulveraktigt sött i, som de sen steker/friterar och då smälter innehållet och blir som sirap typ. Dessa ska provas innan hemresa!





Jag utanför den enda Starbucks i Seuol med koreanska tecken. Här tog vi en kaffepaus.


De hade väldigt passande muggar...






Jag shoppar lite.


Såna här fina papper med olika motiv säljs lite överallt. (älskling, jag har köpt med ett gäng hem, vi får se om det kan bli nån tavla i vår nya lägenhet! :))


Såna här butiker finns det också en del av och då tänker jag alltid på dig mamma, du hade älskat dessa underbara skåp!


Typisk Seoul-gata.


Te- och kryddbutik.


Lyckat namn på en nagelstudio?

Vi passade också på att gå till "Ingelas nagelställe", hon behövde en manikyr, och jag passade på att göra en välbehövlig pedikyr och fotmassage. Riktigt najs efter en lång promenad! Dessvärre hade jag ett par ganska tajta jeans på mig, men jag lyckades kavla upp dem till knäna så att jag kunde få massagen, men när jag var klar så höll jag på att inte få ner dem igen, fick kämpa en lång stund och hela salongen (inklusive jag och Ingela) skrattade gott!



Efter lite skönhetsvård började det kurra i magen och vi gick till ett ställe som hette Zen hideaway, ett supermysigt ställe med jättegod mat! Här serverade de även glühwein, så det var vi ju tvungna att börja med!




Ingela på Zen hideaway.

Efter middagen gick vi en sväng till på stan, butikerna har ju öppet till minst 22 varje dag här. Men sen var vi rätt nöjda med dagen, åkte hem till Ingela och hoppade i våra likadana mysdressar och slog oss ner och myste. Tyvärr började Ingela då känna sig lite förkyld och vi gick därför och la oss tidigt.

På söndagen (igår) så vaknade jag upp till ett stycke snörvlig Ingela. Och jag  gick och snuvade lite grann jag med. Men vi mådde båda ändå okej, så vi bestämde oss för att ge oss ut på brunch igen! Den här gången hamnade vi på ett ställe som serverade mat åt det lite mer amerikanska hållet och jag åt äggröra och french toast. Mums!


Te på brunchstället.


Ingela föredrog mimosa.

Efter brunchen tog vi en taxi till andra sidan floden och flanerade runt i lite mer fashionabla kvarter. Gårdagen var med som Södermalm och detta var mer Östermalm, om man ska göra nån liknelse mot Stockholm.

Vi gick då bland annat förbi en butik som P och jag såg en reklam för om att den skulle öppna, sist vi var här.



Vi besökte också butiken Åland och hittade varsitt par nya glasögon.


Är vi inte tjusiga?

Att gå på stan blir man ju lite trött av så vi tog små pauser emellanåt. Den här dagen var det dessutom ganska kallt, så vi bestämde oss för en stor kopp varm choklad! Mums!








Är hon inte söt??

Men ni som känner oss vet ju att vi aldrig kan hålla oss allvarliga alltför länge, så lite konstiga miner måste jag ju bjuda på! Som jag skrev tidigare så har Ingela en rolig kamera med massa skojiga inställningar, den här kallas dramatic och gör att man oavsett min, kan komma att se ganska lustig ut. Det kan också bli väldigt effektfulla bilder, men det var inte riktigt det vi var ute efter här...





Ja, de här bilderna får avsluta det här inlägget. Nu är det måndag förmiddag och jobb står på schemat, både för mig och Ingela. Förkylningen sitter tyvärr lite kvar i oss båda, så vi får se hur mycket vi orkar idag. Än så länge känner jag mig pigg och så, men jag har lite huvudvärk och snyter mig var femte minut. Men blir det inte mer än så är det ju inga problem!

Talk to you later!

..P

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Fia:

Hjälp vad många bilder! Härligt inlägg, du ser ut att ha det toppen. :)

2:a kommentar, skriven , av Mamma:

Härligt med mycket bilder! Kul att du tänkte på mig i "skåp-affären"!

Hoppas att era förkylningar snabbt försvinner!

Kramar!

Kommentera inlägget här :