Nygamla stolar


Härliga lördag. Bästa dagen på veckan.

Idag fortsätter fixet här hemma, Stringhyllan ska monteras upp, gardinstången ska på plats i sovrummet och arbetsrummat ska ha ett fungerande skrivbord med två hurtsar. Det är iaf dagens mål. Får väl se hur långt vi kommer. Men det vore skönt att få upp stringhyllan, det skulle betyda att vi skulle kunna packa upp ett par kartonger till. Vi har några stycken som bara står och väntar på att packas upp, men innan vi kan göra det måste vi ju ha ett ställe att packa upp dem på.

Men nu tänkte jag visa er vad vi gjort i köket. Jag är lite trött på våra gamla köksstolar, och ville gärna ha vita pinnstolar istället. Vi pratade ett tag om att skaffa designklassikern "Lilla Åland", men sen kom vi på att det i vårt förråd ju står fyra, helt underbara gamla vita, handgjorda pinnstolar som min morfar en gång köpte för 1 krona styck till vår sommarstuga. Dessa stolar är jag uppväxt med och fick med mig när jag flyttade hemifrån, men har de senaste åren inte haft plats för dem. Så jag åkte ut till förrådet och hämtade hem dem och det blev så fint!











Visst blev det fint?

Igår var vi ute och åt med några av våra bästa vänner, Anders och Anna. Det är alltid så himla trevligt att träffa dem, vi har så mysigt ihop. Igår var vi en riktig lyx-krog, nämligen Lux på Lilla Essingen här i Stockholm.

Vi avnjöt en helt fantastisk middag, som förutom den mat vi beställde även bestod av en hel rad av små mellanrätter, som de bjöd på. Eftersom både jag och P valde en avsmakningsmeny bestående av sju rätter, tror jag att vi åt minst 12 rätter, innan vi rullade in i taxin och hemåt.

Tack Anders och Anna för en fantastisk kväll!



















Det här är ändå bara ett urval av rätterna, men ni hajar nog hur najs det var! Kanske ska tillägga att restaurang Lux har en stjärna i Guide Michelin...

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mamma:

Åh, så fint det blev med stolarna! Men faktum är, att Mamma och Pappa betalade 2 (TVÅ) kronor styck för stolarna...

Vilken lyxmiddag!!! Jo, jag tackar!

Idag kommer Fia m familj hit på middag: Fläskbensgryta och fläderparfait med jordgubbar...

Kram/M

2:a kommentar, skriven , av Jessica:

Oj o jag som trodde jag va mätt!

Tror jag hade fått rum med den maten ändå.

Stolarna är HELT underbara!

Älskar pinnstolar, har själv en udda hög runt bordet ;) kram kram

3:e kommentar, skriven , av Anna:

Så fint!! Och tack själv för igår ;) Gissa vad jag gjort idag... Borrat och skruvat så nu är vår hemnesbyrå lika fin som din! Kram och tack för inspirationen :)

4:e kommentar, skriven , av Viveka på Humlebacken:

Å vad fina stolarna blev. Vad kul att se att de används!!

5:e kommentar, skriven , av Åsa:

Pinnstolarna är ju helt rätt. Visst är Lilla Åland alltid Lilla Åland (och vi har många gånger själva tänkt slå till på dessa dyrgripar). Men varje gång tänker jag att det är ju liksom inte svårt att köpa en designklassiker och det blir automatiskt rätt.

6:e kommentar, skriven , av Anonym:

Fint bord och fina stolar!
Jag chansar trots att jag hittat till ett såpass gammalt inlägg.. :)
Vad är det för bord? Det ser perfekt ut och som jag letat!!! ..och med iläggsskiva och allt.
Tack på förhand!
Mvh Kajsa

Kommentera inlägget här :