Kontoret växer fram


Nu börjar det gå lite långsammare här hemma.


Inte för att gnistan försvunnit, men för att vi just nu pillar med småsaker som inte syns så mycket men ändå tar upp tid.

Men mitt senaste projekt kan jag iaf visa upp - nämligen skrivbordet till kontoret. Vi köpte en stor (och väldigt tung) mdf-skiva och sågade till i måttet 120x150 cm. Jag tänkte nämligen att istället för att ha vars ett skrivbord, så ska vi ha ett gemensamt, lite större, som vi sitter mittemot varandra vid.


Här står skivan och väntar.


Så här nånting är resultatet tänkt att bli. Men än är det en bit kvar.

Vi började med att borra ett runt hål i mitten av skivan, där det är tänkt att alla sladdar från laptops och skärmar ska kunna slinka ner lite obemärkt.




För att en mdf-skiva inte ska suga åt sig så mycket färg, är det bra att grunda med utspätt lim. Jag valde trälim och en fin roller till ändamålet.





När jag kört två varv överallt, och några fler på kanter och i hålet, var det dags för grundfärg.



På med ett lager på skivan och två på kanterna.

Sedan var det bara att vänta. När det var torrt, slipade jag ytan med ett väldigt tunt sandpapper, för att få ytan riktigt slät och fin. Sen kunde man dra på första lagret med färg. Och sedan var det bara att göra om proceduren - vänta, slipa, måla.

Nu låter det ju som om det skulle vara klart, men då har man andra sidan kvar! :) Men jag har slitit på och nu är hela skivan målad, utan och innan och ovanpå och undertill och alla kanter. Det tog ett tag, men det var det värt, det kommer bli så fint!

På ena sidan kommer vi bara att ha en enkel benbock och på andra sidan kommer vi att ha varsin hurts, likadan som den jag hade i förra lägenheten.


Här kan man se resultatet, och även hurtsen som vi ska köpa en likadan av.

Färgen tar dock en vecka att torka helt, så när man använder den på en så pass utsatt skiva som ett skrivbord ändå är, ska man vänta hela torktiden innan man ställer dit en massa tunga grejer.

Idag ska jag åka och handla hurtsen och montera upp den, så är iaf den biten klar. Jag kommer även att inhandla två nattduksbord, vi valde till slut att fortsätta köra på Hemnes-serien, även om vi egentligen vill ha några gamla, fina och lite slitna sängbord, så är vi överens om att vi kör på dessa så länge och så kan vi hålla utkik framöver efter "the ones" på någon av våra loppis-rundor och roadtrips. Det går ju alltid att sälja de man har. Tack Blocket. :)

Jag får återkomma när det börjar bli lite mer ordning i kontoret, så ska ni få se hur det blir!

Ha en fin torsdag - snart helg!


Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Fia:

Vad duktig du är! Det där blir supersnyggt! Och vad mysigt att sitta mittemot varann! :)

2:a kommentar, skriven , av Mamma:

Det blir jättefint! Ja, man får ha tålamod med målning...

Kram/M

3:e kommentar, skriven , av Jessica:

Wiii! Bilder!

Som vanligt jobbar ni på, duktiga ni!

Kram kram

ps, jag vill se superkrukorna i position med blommor i ;)

4:e kommentar, skriven , av Viveka på Humlebacken:

Så himla fint!!! Gillar hålet till sladdarna!!

Kommentera inlägget här :