Barbeque, champagne och nästäppa


I tisdags var det som sagt jobb hela dagen, men efter jobbet mötte jag upp Ingela i Myeong Dong och därifrån promenerade vi upp till Insa Dong som gamla stan heter. Vi var sugna på lite mer koreansk barbeque och i de kvarteren kände Ingela till ett bra ställe. Och jag som lovat Fredrik att köpa några såna där fina papper till honom tyckte att det passade utmärkt, eftersom den butiken låg precis i de kvarteren också! Så vi böjade med ett besök i pappersbutiken, innan vi gick till barbequesrället.

På vägen gick vi förbi ännu ett litet stånd som sålde ätbara grejer, bland annat ihåliga bullar! Alltså kolla in den här skylten! De marknadsför luften inne i bullen!!


99% luft inuti - det ni!!

Vi hittade även en rolig spelhall, en stor lokal med hur mycket spel som helst!



Och där fanns även dessa små karaokebås, stora som en telefonkiosk ungefär. I en av dem var två personer inklämda och stod och sjöng!



Den här dagen var det ganska kallt ute så vi skyndade på bort till barbequestället. Även där hade de knappar på borden som man tryckte på för servering. Underbart praktiskt. :) Maten var supergod och vi åt precis huuuuur mycket som helst! Det var också ett väldigt mysigt ställe, man fick liksom ett eget bås att sitta i och man fick inte ha skorna på sig eftersom det var matta i båset. Det fanns t.o.m. "slippers" under bordet som man kunde låna, men jag kände inte riktigt för det... :)


Den här gången kom jag ihåg att ta en bild där även tillbehören syns. :)



Mätta och belåtna gav vi oss ut igen och nu var det dags att prova de goda stekta/friterde sakerna med sirapsfyllning! Och herregud vad goda de var! Jag tror att de hade fyllt dem med socker, kanel och lite krossade jordnötter!


Jag vet att jag inte ser så glad ut, men det var nog bara för att jag här ännu inte känt den underbara smaken. :)

Efter den goda efterrätten tog vi som planerat en taxi till Hyatt hotel. Hotellet ligger alltså uppe på en höjd med en fantastisk utsikt över stan! Det var ju som sagt för kallt att sitta ute och tyvärr hann jag inte ut för att ta en bild innan de låste dörren ut till terrassen. Jag försöka dock ta en bild genom fönstret som inte blev så lyckad, men ni kanske kan få en liten känsla av hur fint det var?



Vi drack självklart ett glas champagne.



En våning ner från den här lite tjusigare lobbydelen ligger en restaurang/nattklubb som varje kväll har ett liveband som spelar, så dit bestämde vi oss för att gå. Det var tur att de lite överförfriskade koreanerna var på bjudhumör för två svecnka tjejer eftersom en Corona (33 cl) kostade 120 spänn!! Geeeees.

Men kul var det och bandet var sketabra! Efter ett tag var vi såhär suddiga:


Skämt åsido, men det var inte så bra ljus så bilderna blev knas.

Här är bandet:



Dagen efter var vi ännu mer förkylda än innan och bestämde oss därför för att ha en riktigt lugn dag! Vi började med att ta oss till ett litet hak som Ingela blivit tipsad om, som hetter Art for Life. Det låg uppe i bergen (Seuol ligger ju precis i bergssluttningen) inne på en liten bakgård och nerför en trappa, vi fattade aldrig hur någon kunde hitta dit. Stället drevs av en gammal oboe-spelare och tydligen hade han även en liten konserthall. Han serverade oss fantastiskt god mat och massa extragrejer som vi inte hade beställt så vi hade en oerhört mysig start på vår lediga onsdag!


Ingela attackerar vårt underbart goda förrättsbröd som vi doppade i olivolja och vinäger - slurp!


Så här såg det ut på väggarna på Art for Life.


Detta är precis innan vi går om ni undrar varför jag har jacka på mig inomhus.

Sen tog vi en taxi in till Myeong Dong igen och gick mest runt och mös! Det är mycket julskyltningar och julmusik så det är riktigt stämningsfullt ute på stan. Vi slank inom Starbucks och slog oss ner i deras mysiga fåtöljer med varsin underbar chailatte och bara satt och snackade. Sen gick vi en runda till på Seouls myllrande gator och tittade in i några butiker.


Seoul by night

När det började kurra i magen bestämde vi oss för ett trevligt thaiställe. Jag som vid det här laget hade sprängande huvudvärk och heltäppt näsa beställde in en riktigt stark chilirätt för att rensa ur systemet lite! Och oj, det var starkt! Men lika gott! Och nog hade jag inte nästäppa när vi gick därifrån inte! :)


Brödet till vänster skulle man linda upp och använda för att ta upp maten med och sen äta, men jag beställde faktiskt ris vid sidan av, ris-sucker som jag är.

Några små stapplande steg till på stan orkade vi ta innan hemgång, men eftersom vi båda var rätt krassliga blev det ingen helkväll direkt.

Som vanligt kan ju inte vi hålla oss allvarliga särskilt länge så jag avslutar även detta inlägg med en idolbild.



Idag är det jobb som gäller, men imorgon och på lördag är Ingela ledig och då hoppas vi på att vara friska nog för badhuset, annars får vi se vad vi hittar på!

Later.

..P

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mamma:

Jag tycker att du ser väldigt glad och förväntansfull ut, när du äter din "sockerbulle"!

Så roligt ni verkar ha det och så mycket du får se!

Och ni är väldigt snygga i era hattar!

Kramar till er båda!

M

2:a kommentar, skriven , av Pappa:

Mycket mat tycker jag det verkar!

Hoppas förkylningen släpper för er båda så ni kan njuta av Ingelas lediga dag!

Krama till er båda!

3:e kommentar, skriven , av Fia:

Det ser härligt ut och maten ser jättegod ut. Och kan du köpa med dig hem ett sånt där karaokebås till mig i julklapp?? Pliiis. :)

Puss! ♥

4:e kommentar, skriven , av Viveka på Humlebacken:

Jaa, ett bås till Fia!! SÅ kan vi sjunga hela julafton!!

Vad kul det är att följa resan här, man känner sig nästan som om man är med:)

Kommentera inlägget här :